Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies. Ik ga akkoord Ik ga niet akkoord

De beste anti-jetlagtip

De beste anti-jetlagtip

Hoe kan je je voorbereiden op een jetlag?

Je kan je lichaam al een paar dagen voor je vertrek klaarstomen voor een verre reis:

  • Het is in de eerste plaats belangrijk dat je fit en fris bent als je op reis vertrekt. Zorg dus goed voor je lichaam tijdens de dagen voor het vertrek: eet gezond en doe aan lichaamsbeweging.
  • Stress is een aanslag op je gezondheid. Probeer je dus niet op te jagen in de dagen voor je op reis vertrekt. Plan alle voorbereidingen voor je reis zorgvuldig, pak je koffer niet op het laatste moment in en vertrek op tijd naar de luchthaven. Wie ontspannen in het vliegtuig stapt, is beter gewapend tegen een jetlag.
  • Het is aanbevolen om je slaappatroon al een paar dagen voor je vertrek aan te passen, zodat je lichaam kan wennen aan de tijdzone van je vakantiebestemming. Begin vier dagen voor het vertrek en pas je slaaptijden elke dag aan met een halfuur. Reis je naar het oosten, ga dan elke avond een halfuur vroeger slapen dan de vorige avond en sta de volgende ochtend een halfuur vroeger op. Reis je naar het westen, ga dan elke avond een halfuur later naar bed en sta ‘s ochtends een halfuur later op.

 

Tips tijdens uw vlucht

Ook in het vliegtuig kan je een jetlag bestrijden:

  • Zet je horloge al gelijk met de tijd van je vakantiebestemming. Zo kan je al wennen aan je nieuwe ritme.
  • Slaap in het vliegtuig alleen tijdens de uren waarin het op je bestemming nacht is. Blijf wakker wanneer het op je bestemming dag is.
  • Drink veel water en vermijd dranken met alcohol. Alcohol heeft in het vliegtuig een sterker uitdrogend effect dan op de grond.
  • Kies voor licht verteerbare maaltijden en eet alleen op de momenten waarop het op je vakantiebestemming etenstijd is.
  • Blijf niet de hele vlucht in dezelfde houding zitten. Je kan een paar simpele oefeningen uitvoeren vanuit je stoel om je bloedsomloop te stimuleren.

 

Tips op uw bestemming

 

  • Geef uw lichaam tijd om te recupereren bij aankomst dus plan niet onmiddellijk een volledige dag activiteiten of bezoeken.
  • Zoek bij aankomst op je bestemming zo snel mogelijk het daglicht op.
  • Houd je strikt aan het levensritme op je vakantiebestemming. Eet je maaltijden tegelijk met de lokale bevolking en slaap alleen ’s nachts. Hoe verleidelijk een dutje overdag ook mag zijn, het helpt niet tegen een jetlag.

Reacties

Reageer

New York
00 ° 00 ' 00 " N
00 ° 00 ' 00 " W

Schrijf u in voor onze Newsletter